Mijn nichtje maakt nu al een tijdje haar eigen sieraden van gekleurde kraaltjes. Leuke armbandjes en kettinkjes doen het tegenwoordig erg goed, dus ik vroeg aan haar of ze misschien de ambitie had om haar zelfgemaakte sieraden te verkopen via een webshop. Ze was meteen enthousiast dus ik ben met haar aan de slag gegaan om deze webshop op te zetten. Er waren nogal wat puntjes waar we goed op moesten letten, dus daarom deel ik in dit artikel een paar tips voor het starten van een webshop. 

Doelgroep

Leer je doelgroep kennen en weet waar je ze kan bereiken. Voor mijn nichtje zijn dit meisjes van 13 tot en met 18 jaar die vooral via Instagram te bereiken zijn. Omdat ze zelf ook in deze doelgroep valt, weet ze precies wat er in het hoofd van deze meisjes omgaat en hoe ze te triggeren zijn. We hebben ervoor gekozen om te beginnen met een Instagram account om bekendheid op te bouwen en vooral ook te testen of de producten in de smaak vallen bij de doelgroep. 

Doelstellingen

Het is belangrijk om van te voren een aantal doelstellingen op papier te zetten. Afhankelijk van deze doelstellingen kun je een plan van aanpak opstellen. Mijn nichtje wilde vooral een webshop beginnen voor de lol en had dus geen commerciële doelstellingen. Ze vond het vooral leuk om de sieraden mooi te fotograferen en wat bekendheid op te bouwen. Toen we merkten dat er ook echt vraag naar was, hebben we de eerste armbandjes verkocht voor een paar euro. Het is slim om klein te beginnen en eerst wat bekendheid op te bouwen via bijvoorbeeld Instagram, om hierna het aanbod en daarmee ook de verkoopprijzen te vergroten.

Online marketing bureau

Zoals ik net al zei heb ik mijn nichtje vooral geholpen om iets om te zetten voor de lol. Mocht de webshop toch ineens uitgroeien tot iets groots, dan kan het verstandig zijn om een online marketing bureau in te schakelen. Een online marketing bureau helpt je om een maximaal resultaat te behalen uit je webshop. Het is namelijk erg moeilijk om in je eentje vanuit niets een succesvolle webshop op te starten. Een online marketing bureau is vooral handig om inzichten te krijgen in de achterkant van je webshop. Waar klikken bezoekers bijvoorbeeld het snelste op of hoe snel klikken ze juist weer op het kruisje? Deze inzichten kunnen je helpen om je webshop zo efficiënt mogelijk in te richten en de doelgroep te triggeren tot aankoop.