We leven in de wereld van Social Media, Whatsapp, Internet en online contact. Mensen spenderen meer en meer tijd op hun computer en telefoon. Dit heeft ook zijn weerslag gevonden in de zakenwereld. Steeds meer bedrijven vinden het belangrijk om klanten te bereiken via internet marketing en social media marketing. En er zijn fantastische manieren om op deze manier mensen te bereiken. Maar steeds meer bedrijven beginnen daardoor ook te vergeten dat direct in persoon contact met klanten ook belangrijk is.
Helemaal wanneer het gaat om grotere klanten die een significant deel van de omzet van het bedrijf creëren is het belangrijk om een persoonlijke band te hebben. In dit artikel bespreken we daarom een aantal manieren om je persoonlijke contact met klanten te verbeteren.
Ga langs op feestdagen
Wanneer je klanten andere bedrijven zijn kan het ontzettend voordelig zijn om op feestdagen of vlak voor feestdagen persoonlijk contact met ze te zoeken door zelf langs te gaan of een sales representative te sturen. Toen mijn oude bedrijf bijvoorbeeld 10 jaar bestond stuurden we bijvoorbeeld taarten naar al onze grootste klanten. We deden dit niet door een taart te laten bezorgen, nee we stuurden persoonlijk onze beste sales persoon langs met de taarten. Op deze manier werd het contact met de klanten verdiept en als we in het jaar daarna een fout maakten bijvoorbeeld waren de klanten een stuk meer vergevend. Dit kwam namelijk omdat we persoonlijk contact met ze hadden.
Vergaderen aan het water
De titel van dit artikel zegt dat je sales kunt verbeteren met vergaderen aan het water. Wat we hiermee bedoelen is dat wanneer je een belangrijke vergadering hebt met bestaande of potentiële grote klanten het erg voordelig kan zijn om deze vergadering niet simpelweg aan bij het bedrijf te doen maar op een bijzondere locatie. Je kunt tegenwoordig heel gemakkelijk een vergaderlocatie huren op een bijzondere locatie.
Er zijn veel havens waar er prachtige vergaderlocaties zijn met uitzicht op het water. Dit betekent dat er een veel grotere kans is om je hebt om een contract met een klant te ondertekenen of te verlengen. Op deze manier bouw je dus ook een diepere band met je klanten en laat je zien dat ze gewaardeerd worden. Zowel in het privéleven als in het bedrijfsleven is het belangrijk dat je ondanks alle sociale media tegenwoordig toch ook persoonlijk contact blijft houden. Deze persoonlijke relaties zijn nog altijd het sterkst.